W dniu 20 grudnia 2024 r. w grupie 4-latków zostały przeprowadzone zajęcia pt. „MOJE UCZUCIA I EMOCJE”. Podczas zajęć dzieci zostały wprowadzone do tematu emocji (czym są, jak się przejawiają, co jest ich źródłem, w jaki sposób wyrażamy emocje), posłużono się przy tym planszami, ilustracjami z gazet pokazującymi osoby przeżywające różne emocje oraz maskotkami w kolorach emocji tzw. potworami emocji. Dzieci chętnie odpowiadały na zadawane pytania dotyczące uczuć i przeżywanych emocji (Co znaczy czuć emocje? Jakie mogą być emocje? Co powoduje, że czujemy jakieś emocje? Jak poznajemy po sobie i innych, że przeżywamy jakieś emocje? Czy emocje są potrzebne? Czy nasze emocje mogą mieć wpływ na innych? Jak możemy pomóc osobie która jest: smutna, zła, zawstydzona, boi się? Czy można kogoś kochać i jednocześnie być na niego złym? Dlaczego? Czy można kogoś nie lubić i jednocześnie być dla niego miłym? Dlaczego? Czy można bać się i jednocześnie być czuć radość/ być szczęśliwym?).
Dzieci mogły samodzielnie stworzyć twarze emocji i uczuć przy użyciu filcowych tablic wyrażania emocji. 4-latki poprzez zabawę rozwijały umiejętności emocjonalno-społeczne tj. rozpoznawania i nazywania swoich uczuć w konkretnych sytuacjach, rozpoznawania i nazywania uczuć innych w konkretnych sytuacjach, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami, ćwiczenie podejmowania określonych czynności, które pomagają regulować emocje, rozwijanie umiejętności mówienia o swoich emocjach, kształtowanie empatii, budowanie realnego poczucia własnej wartości, rozwijanie empatii i uwrażliwianie na potrzeby swoje i innych, rozwijanie inteligencji emocjonalnej i związanych z tym kompetencji, budowanie dobrych relacji, uwrażliwianie na potrzeby swoje i innych.
Dzieci miały możliwość zabawy klockami kreatywnymi Montessori pt. „Wyzwania zmieniające twarz emocji”. Gra, która dostarczyła mnóstwa radości, ćwiczy koncentrację uwagi, pobudza kreatywność, wspomaga logiczne myślenie, wspiera prawidłowy rozwój zdolności manualnych, a co najważniejsze wspiera w nauce nazywania i wyrażania emocji.
Pożegnanie odbyło się kręgu: „Iskierka przyjaźni” – prowadzące przekazały uścisk dłoni wraz ze słowami „Iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niechaj wróci do mych rąk”.
Zajęcia przeprowadziły: mgr Joanna Reśczak i mgr Urszula Dulak