Literatura stanowi odwieczną, wielką i przepiękną opowieść o człowieku, która nie ma końca. Jest odbiciem życia ludzkiego przepełnionego radością, smutkiem, cierpieniem oraz sprzecznościami, jakie nim targają. Zmusza do poszukiwania sensu istnienia, jego celu i wyborach, których dokonuje przy życiowych „zakrętach”. Świadczy o miłości i śmierci, o wielkości i małości, dając swój wyraz w niezwykłych osiągnięciach człowieka oraz bolesnych porażkach. Literatura stawia pytania, zmuszając czytelnika do refleksji i zadumy nad sobą samym oraz otaczającym go światem. Jednocześnie nie pozostawia człowieka samego, ale wskazuje odpowiedzi i rozwiązania w najważniejszych jego sprawach.
Do lektury opowieści o człowieku i udziału w żywej rozmowie zaprosili bohaterowie literatury polskiej oraz powszechnej, za których przebrali się chętni uczniowie, odpowiadając na zaproszenie biblioteki szkolnej. Celem nadrzędnym akcji było promowanie czytelnictwa poprzez wspólną zabawę, integrację i działania mające na celu wzbudzenie zainteresowań literaturą. Każdy uczeń, a właściwie już bohater literacki, swą postawą miał zachęcić swych rówieśników do lektury, którą warto przeczytać. Zatem akcja miała też na celu kształtowanie umiejętności dokonywania świadomych wyborów oraz właściwego zaprezentowania wybranej przez siebie postaci literackiej, co przejawiało się w postawie oraz zwięzłej wypowiedzi, która prowadziła do merytorycznego uzasadnienia w czasie zajęć języka polskiego. Tak zakończyła się wizyta bohaterów literackich w naszej szkole. Jednak postacie z lektur nie odeszły na zawsze, a czekają na nas w swoim świecie, do którego zapraszają wszystkich. Trzeba pamiętać, że z bohaterami literackimi spotykamy się zawsze wtedy, gdy sięgamy po książkę.
Dziękuję Uczniom, którzy odpowiedzieli na apel biblioteki i swą postawą zachęcali do czynnego udziału w promowaniu czytelnictwa. Dziękuję też Rodzicom za zaangażowanie i wsparcie naszych działań. Mam taką cichą nadzieję, że w przyszłych latach więcej uczniów włączy się do akcji parady postaci literackich, która kiedyś cieszyła się ogromnym zainteresowaniem w naszej szkole.
Na koniec warto przytoczyć słowa czeskiego pedagoga J. A. Komeńskiego z XVII w., którego słowa są wciąż „żywe”:
„Kochajmy książki, które są duszą szkół. Martwe są bowiem szkoły, których nie ożywiają książki.”
Nauczyciel bibliotekarz